پارامترهای مهم در طراحی نمای ویلاهای ساحلی


یکی از اولین چیزی که از یک ساختمان هر فرد می‌بیند نمای آن است . نما را می‌توان ابتدایی‌ترین لایۀ یک ساختمان از بیرون معرفی نمود که بیانگر هویت ساختمان هم است . هنگام طراحی نما ، نکات مختلفی مانند اقلیم منطقه ، فرهنگ و شرایط اجتماعی شهر و منطقه ، وضعیت اقتصادی صاحب ساختمان، محله و خیلی چیزهای دیگر در نظر گرفته می‌شود . یکی دیگر از نکاتی که در طراحی نما باید در نظر گرفته شود و بسیار مهم است کاربرد و عملکرد کلی ساختمان است . به همین دلیل است که می‌گوییم نمای یک ساختمان را نشانگر هویت ساختمان هم میتوان دانست . به همین دلیل باید برای طراحی نمای یک ساختمان نهایت توجه و سلیقه را به خرج داد .

 ویژگی‌های سبک مدرن در طراحی نمای ویلاها در شهرک‌های ساحلی:

  • توجه به سادگی در عین زیبایی

یکی از بارزترین و مهمترین ویژگی‌های سبک مدرن در طراحی نما برای ویلاها سادگی است . می‌توان ادعا نمود که سبک مدرن در تمامی زمینه‌ها در ستایش سادگی و پیدا کردن و نشان دادن زیبایی در سادگی بوده است . از آنجایی که سادگی را اصلی‌ترین مشخصۀ این سبک معرفی کردیم  باید در طراحی نما نیز آن را نشان دهیم.

  • استفاده از احجام ساده

در طراحی نمای ویلاها در سبک مدرن همانطور که گفتیم سادگی مهم است و به همین دلیل از احجام پیچیده مانند دایره و شکل‌های پیچیده‌تر نباید استفاده کرد . از احجام ساده مانند مکعب مستطیل و مکعب مربع به خوبی می‌توان بهره برد و یکی از مزیت‌های مهم این احجام این است که می‌توانند بسیار متنوع عمل کنند. همچنین با ویژگی‌های مختلف سبک مدرن به خوبی کنار می‌آیند و زیبایی خاصی به ویلا می بخشند .

  • استفاده از متریال‌های محدود

در سبک مدرن برای طراحی نما نمی‌توان از متریال‌های زیاد استفاده کرد زیرا این موضوع مخالف با سادگی در کنار زیبایی‌ای است که این سبک خواهان آن است . متریال‌هایی مانند کامپوزیت، بتن، شیشه، سیمان، چوب و ... متریال‌های مناسبی برای این سبک هستند و به خوبی می‌توانند با یکدیگر تریکیب شده و درکنار هم زیبایی خاصی را پدید آورند . می‌توان گفت شیشه یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای طراحی نمای ویلاهای ساحلی است.

 

 

  • استفاده از دو یا سه رنگ

همانطور که توضیح دادیم سادگی از اصول اولیۀ سبک مدرن است. به همین دلیل در طراحی نمای این سبک از ویلاها باید توجه نمود که از رنگ‌های زیادی نباید استفاده کرد . دو یا سه رنگ که در اغلب اوقات رنگ اصلی رنگی خنثی است ، برای استفاده در طراحی نمای اینگونه ویلاها کافی بوده و می‌تواند زیبایی خاصی را به محیط ببخشد . استفاده از رنگ‌های زیاد در این سبک باعث شلوغ دیده شدن، همچنین مغایرت آن با طبیعت خواهد بود و جلوه ی زیبایی نخواهد داشت .

  • عدم استفاده از جزییات و تزیینات زیاد

جزییات زیاد و تزیینات در سبک مدرن جایگاهی ندارند . همه چیز در این سبک در مراحل مختلف و عناصر متفاوت در نماها دارای سادگی هستند و همین سادگی است که زیبایی آن را پدید آورده است .

·        توجه به نورپردازی

نورپردازی در تمامی سبک‌ها دارای اهمیت بسیاری است و سبک مدرن در طراحی نمای ویلاهای ساحلی نیز از آن مستثنا نیستند . از آنجایی که سبک مدرن به نور طبیعی اهمیت زیادی می‌دهد و در شهرک‌های ساحلی، عنصر مهمی مانند دریا با چشم انداز فوق‌العاده‌ای وجود دارد می‌توان از پنجره‌های بزرگ و سرتاسری برای طراحی نما استفاده نمود که هم نور را به بهترین شکل وارد ساختمان ویلا کنند و هم چشم اندازی وسیع و زیبا را پدید آورند .

  • توجه بسیار به محیط زیست

سبک مدرن را می‌توان یکی از سبک‌های دوست دار طبیعت دانست به همین دلیل در روند طراحی این سبک می‌توان شاهد این دوستی بود . در طراحی نما به سبک مدرن برای ویلاها باید در نظر داشت که طراحی به گونه‌ای نباشد که باعث آسیب به طبیعت شود و یا خود را برتر از طبیعتی که آنجا حضور دارد نشان دهد . 

کلام آخر

همانظور که در مطالب بالا گفتیم طراحی نما از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید به آن توجه زیادی نشان داد. ویلاهای ساحلی که امروزه بسیار مورد توجه و استقبال عموم  قرار گرفته، نیاز به توجه بیشتری برای طراحی جزییات هستند. برای طراحی اصولی و مدرن، می‌توانید با شرکت‌های نامدار در حوزۀ معماری و طراحی، مشورت کنید.

مرجع: https://hiradana.com