برای طراحی یک ساختمان ضد زلزله، مهندسان می­‌بایست سازه را تقویت کرده تا با نیروهای وارده هنگام زلزله مقابله کند. از آنجایی که زمین لرزه انرژی‌­ای که آزاد می‌­کند در یک جهت به ساختمان فشار می‌آورد، استراتژی این است که ساختمان در جهت مخالف فشار وارد کند. در اینجا برخی از روش­‌هایی که برای کمک به مقاومت ساختمان­‌ها در برابر زلزله استفاده می­‌شود، آورده شده است.

 

۱-     پی ریزی منعطف انجام دهید.

 

 

یکی از راه‌های مقاومت در برابر نیروهای زمینی، «بلند کردن» پایه‌های ساختمان از زمین است. جداسازی پایه شامل ساخت یک ساختمان بر روی لنت‌های انعطاف پذیر ساخته شده از فولاد، لاستیک و سرب است. هنگامی که پایه در هنگام زلزله حرکت می­‌کند، جداکننده ها به ارتعاش در می‌آیند در حالی که خود سازه ثابت می‌ماند. این روش به طور موثری به جذب امواج لرزه‌ای و جلوگیری از حرکت آن‌­ها در ساختمان کمک می­‌کند.

 

۲-     شمارنده نیروها با دامپینگ

همانطور که می‌­دانیم داخل ماشین‌ها کمک فنر به کار رفته است. با این حال، ممکن است برایتان جالب باشد که مهندسان از کمک فنرها برای ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله نیز استفاده می‌­کنند. کمک فنرها مشابه کاربردشان در خودروها، شدت امواج های یهویی را کاهش می­‌دهند و به کاهش سرعت ساختمان ها کمک می‌­کنند. این امر به دو روش انجام می‌­شود: دستگاه‌های کنترل کنندۀ ارتعاش و دمپرهای پاندولی.

 

دستگاه­‌های کنترل کنندۀ ارتعاش

 

روش اول شامل قرار دادن دمپرها در هر سطح از ساختمان بین ستون و تیر است. هر دمپر از سر پیستون در داخل یک سیلندر پر از روغن سیلیکون تشکیل شده است. هنگامی که زلزله رخ می­‌دهد، ساختمان انرژی ارتعاشی را به پیستون ها منتقل می‌­کند و به روغن فشار می‌آورد. انرژی به گرما تبدیل می­‌شود و نیروی ارتعاشات را از بین می­‌برد.

 

نیروی پاندولی

 

یکی دیگر از روش‌های دامپینگ، نیروی پاندولی است که عمدتاً در آسمان خراش ها استفاده می­‌شود. در این روش مهندسان یک توپ بزرگ را با کابل های فولادی با سیستم هیدرولیک در بالای ساختمان آویزان می­‌کنند. هنگامی که ساختمان شروع به نوسان می­‌کند، توپ مانند یک آونگ عمل کرده و در جهت مخالف حرکت می­‌کند تا جهت را ثابت کند. مانند دامپینگ، این ویژگی‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که در صورت وقوع زلزله با فرکانس ساختمان همسو شوند و آن را خنثی کنند.

 

۳-    از ساحتمان ها در برابر ارتعاشات محافظت کنید.


به جای صرفاً مقابله با نیروها، محققان در حال آزمایش روش‌هایی هستند که ساختمان­‌ها می­‌توانند انرژی ناشی از زلزله را به طور کلی منحرف کرده و مسیر آنها را تغییر دهند. این نوآوری که "شنل(cloak) نامرئی لرزه­‌ای" نامیده می‌شود، شامل ایجاد محوطه‌­ای از 100 حلقه پلاستیکی و بتنی متحدالمرکز و دفن آن حداقل در سه فوت زیر پایه ساختمان است.

با ورود امواج لرزه‌­ای به حلقه ها، برای انتقال راحت تر آن‌ها  به حلقه‌های بیرونی مجبور می‌­شوند حرکت کنند. در نتیجه، اساساً از ساختمان دور شده و در صفحات داخل زمین پخش می­‌شوند.

 

۴-    تقویت ساختار ساختمان

 

 

برای مقاومت در برابر ریزش، ساختمان ها باید نیروهایی را که در حین زلزله از خود عبور می­‌دهند، دوباره توزیع کنند. دیوارهای برشی، تقویت کننده‌­های متقاطع، دیافراگم­‌ها و قاب‌­های خمشی برای تقویت یک ساختمان، مرکزی هستند.

دیوارهای برشی یک فناوری ساختمانی مفید است که به انتقال نیروهای زلزله کمک می­‌کند. این دیوارها که از پنل ساخته شده­‌اند به ساختمان کمک می‌­کنند تا شکل خود را در طول حرکت حفظ کند. دیوارهای برشی اغلب توسط تقویت کننده­‌های عرضی  مورب پشتیبانی می‌­شوند. این تیرهای فولادی توانایی پشتیبانی از فشار و کشش را دارند که به مقابله با فشار و هل دادن نیروها به فونداسیون کمک می­‌کند.

دیافراگم ها بخش مرکزی ساختار یک ساختمان هستند. دیافراگم‌هایی که از طبقات ساختمان، سقف و تراس قرار گرفته روی آن‌ها تشکیل شده‌اند، به حذف تنش از کف و هل دادن نیرو به سمت ساختارهای عمودی ساختمان کمک می‌کنند.

 

قاب­‌های مقاومت لحظه­‌ای انعطاف پذیری بیشتری در طراحی ساختمان ایجاد می‌­کنند. این سازه در میان اتصالات ساختمان قرار می­‌گیرد و اجازه می­‌دهد تا ستون ها و تیرها خم شوند در حالی که اتصالات صلب باقی می‌مانند. بنابراین، ساختمان قادر است در برابر نیروهای بزرگتر زلزله مقاومت کند و در عین حال به طراحان آزادی بیشتری برای چیدمان عناصر ساختمانی بدهد.

مواد مقاوم در برابر زلزله

در حالی که کمک فنرها، آونگ ها، و "شنل­‌های نامرئی" ممکن است تا حدی به دفع انرژی کمک کنند، مواد مورد استفاده در یک ساختمان به همان اندازه مسئول پایداری آن هستند.

 

  

 

فولاد و چوب

برای اینکه یک مصالح ساختمانی در برابر تنش و لرزش مقاومت کند، باید شکل پذیری بالایی داشته باشد توانایی تحمل تغییر شکل­‌های بزرگ و تنش را داشته باشد. ساختمان‌های مدرن اغلب با فولاد سازه‌ای ساخته می‌شوند - جزئی از فولاد که در اشکال مختلفی وجود دارد و به ساختمان‌ها اجازه می‌دهد بدون شکستگی خم شوند. چوب نیز به دلیل استحکام بالا نسبت به ساختار سبک وزنش، یک ماده انعطاف پذیر شگفت انگیز است.

 

مصالح جدید

دانشمندان و مهندسان در حال توسعۀ مصالح ساختمانی جدید با قابلیت حفظ شکل بیشتری هستند. نوآوری‌هایی مانند آلیاژهای shape-memory که این قابلیت را دارند که هم فشارهای سنگین را تحمل کنند و هم به شکل اولیه خود بازگردند، در حالی که روکش­‌های پلاستیکی تقویت شده با الیاف - ساخته شده از انواع پلیمرها - می‌تواند در اطراف ستون ها پیچیده شود و تا 38٪ استحکام و شکل پذیری را افزایش دهد.

مهندسان به عناصر طبیعی نیز روی می‌آورند. الیاف با ویژگی­‌های منحصر به فرد این زمینه قابلیت­‌های خوبی از خود نشان داده­‌اند.

 بامبو و متریال بدست آمده از پاپ سه بعدی نیز می­‌توانند به عنوان سازه‌های سبک وزن و در هم تنیده با شکل‌­های گسترده عمل کنند که به طور بالقوه می­‌توانند حتی مقاومت بیشتری را برای ساختمان ها ایجاد کنند.

در طول سال‌ها، مهندسان و دانشمندان تکنیک‌هایی را برای ساختمان‌های ضد زلزله ابداع کرده‌اند. از آنجایی که امروزه تکنولوژی و مصالح پیشرفت‌ه­ای وجود دارد اما هنوز امکان مقاومت کامل ساختمان در برابر زلزله های قدرتمند بدون آسیب وجود ندارد. با این حال، اگر ساختمانی بتواند بدون فروریختن به ساکنانش اجازه فرار بدهد و جان­‌ها و جوامع را نجات دهد، می‌توانیم آن را یک موفقیت بزرگ بدانیم.

 

مرجع: www.bigrentz.com