انواع مختلف مواد شیمیایی ساختمانی (بخش اول)

 

                                                                                                       


مواد شیمیایی ساختمانی همواره نقش مهمی در انجام انواع پروژه‌های ساختمانی، اعم از پروژه‌های صنعتی، مسکونی،  تجاری و غیره داشته‌‌اند. این مواد شیمیایی، اغلب در عناصر مختلف پروژه‌ها و به منظور دستیابی به ویژگی‌های مختلف و مفید مانند کارایی، دوام و غیره استفاده می‌شوند. مواد شیمیایی ساختمانی در انواع مختلف و توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان در سراسر جهان، تامین و تولید می‌شوند. افزایش تقاضا برای ساخت بنا‌های مرتفع عمومی، تجاری و مسکونی همراه با افزایش جمعیت شهرنشین، بازار جهانی مواد شیمیایی ساختمانی را پر رونق کرده‌است. همچنین تقاضا برای ساختن ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سدها نیز این بازار را هرچه بیشتر بسمت پیشرفت هدایت می‌کند. در ذیل انواع مختلف از مواد شیمیایی ساختمانی و موارد استفادۀ آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

ترکیبات شیمیایی عمل آورندۀ بتن

  این مواد اساساً از موم‌ها، رزین‌های طبیعی، مصنوعی و حلال‌هایی که از فراریت بالا در دمای محیط برخوردارند، تشکیل شده‌اند. این ترکیبات پس از اعمال بر روی سطح بتن تازه، خیلی سریع یک فیلم نگهدارنده رطوبت را تشکیل می‌دهند. رنگدانه‌های سفید یا خاکستری اغلب برای ایجاد بازتاب حرارتی و بمنظور قابل رویت کردن این ترکیبات درساختار بتن بهنگام بازرسی استفاده می‌شوند. ترکیبات عمل آورنده نباید بر روی سطوحی که قرار است بتن، رنگ یا کاشی دریافت کند، بکار گرفته شوند، مگر اینکه ثابت شود که می‌توان لایۀ حاصله از آنها را به طور رضایت بخشی قبل از اجرای بعدی حذف کرد، یا اینکه این لایه در ساختار جدید نیز می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای کاربردهای بعدی به کار آید.

 چسباننده‌های پلیمری

  عوامل چسبانندۀ پلیمری عموما بصورت یک امولسیون آبی متشکل از یک پلیمر و مواد افزودنی شیمیایی هستند. این ترکیبات، به عنوان یک عامل اتصال‌دهنده با بتن و محصولات بر پایۀ سیمان و بمنظور کاربرد در داخل یا خارج بناها طراحی شده‌اند. آنها همچنین به عنوان یک اصلاح کنندۀ پلیمری برای برخی ملات‌ها و ترکیبات بتنی و بمنظور افزایش مقاومت کششی، خمشی و چسبندگی در عناصر ساختمانی در نظر گرفته می‌شوند. استفاده از این عوامل اتصال‌دهنده در بتن و شاتکریت، بهبود مقاومت در برابر نفوذ کلریدها و نمک‌های یخ زدا را بطرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.


                                                                                                                                  


آزادکننده‌های قالب

زمانیکه از موادی استفاده می‌کنید که در قالب‌ها شکل گرفته و ساخته می‌شوند، استفاده از عوامل آزادکنندۀ قالب می‌تواند مفید واقع شود. بدون عامل آزاد کننده، قالب شما ممکن است آسیب دیده یا حتی بهنگام برداشتن، بشکند. عوامل آزاد کنندۀ قالب در انواع حالت‌های شیمیایی وجود دارند که رایج ترین آنها، ترکیبات بر پایۀ روغن هستند. این ترکیبات بر روی سطوح داخلی قالب‌ها اعمال می‌شوند و نه تنها کنده شدن قالب را تسهیل می‌کنند، بلکه سطوح بتنی را نیز هموارتر می‌کنند. آنها همچنین به افزایش طول عمر فرم و شکل قالب‌ها کمک می‌کنند. عوامل آزاد کنندۀ فرم و شکل قالب می‌توانند بر پایۀ روغن، رزین، آب، مواد شیمیایی آلی و غیره باشند.

پوشش‌های محافظتی و تزئینی

پوشش محافظ، درواقع لایه‌ای از ترکیبات شیمیایی است که به منظور مهار یا جلوگیری از خوردگی، روی سطح یک المان اعمال می‌شود. این پوشش محافظ می‌تواند فلزی یا غیرفلزی باشد. پوشش‌های محافظ با استفاده از روش‌های مختلف اعمال می‌شوند و علاوه بر جلوگیری از خوردگی، می‌توانند برای بسیاری از اهداف دیگر نیز استفاده شوند. ترکیبات شیمیایی رایج مورد استفاده در پوشش‌های محافظ غیرفلزی شامل پلیمرها، اپوکسی‌ها و پلی‌یورتان‌ها بوده و ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در پوشش‌های محافظ فلزی شامل روی، آلومینیوم و کروم هستند. عموما از مواد شیمیایی خاصی در تکمیل پوشش‌های گچی یا سطوح گچ کاری شده استفاده می‌شود تا یک یا چند مورد از الزامات خاص مانند ظاهر تزئینی، دوام بالا، ضد حریق شدن، عایق حرارتی، عایق صوتی، عمل‌آوری سریع، استحکام بالا و غیره را برآورده کنند.


                                                                                                         


سخت‌کننده‌های کفپوش‌های بتنی

این ترکیبات، مواد شیمیایی هستند که به کفپوش بتنی اضافه می‌شوند تا چگالی و دوام آن را افزایش دهند. آنها همچنین معمولا مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر ضربه، سایش و قابلیت ضد آب شدن را علاوه بر کاهش جذب گرد و غبار، افزایش می‌دهند. همۀ این ویژگی‌ها، به ویژه برای کفپوش‌های صنعتی، تجاری یا کارخانه‌ای مورد نیاز هستند. بنابراین سخت‌کننده‌های کف با کیفیت خوب، تعمیرات و نگهداری کفپوش‌های بتنی را به‌شدت کاهش می‌دهند، دوام آنها را طولانی‌تر کرده و در نهایت باعث مقرون به صرفه شدن آنها می‌شوند. سخت کننده‌های کف بصورت مایع یا جامد، فلزی یا غیر فلزی هستند. سخت‌کننده‌های کف فلزی (جامد)، در واقع توده‌های آهنی هستند که به خوبی آسیاب شده‌اند. سخت‌کننده‌های کف مایع، محلول‌های پایه آبی، سیلیکاتی و غیره هستند. سخت‌کننده‌های رنگدانه‌ای کف نیز ظاهر سطوح کف را بهبود می‌بخشند. سخت‌کننده‌های کف معمولاً طبق مشخصات ارائه شده توسط سازنده استفاده می‌شوند. این ماده شیمیایی ساختمانی، مقاومت سایشی بتن غبارآلود یا تضعیف شده را تا 3 برابر بهبود می‌بخشد. همچنین در برابر محلول‌های قلیایی و حلال‌های نفتی مقاومت خوبی داشته اما در برابر اسیدهای قوی مقاومت کمی دارد.


                                                                                                         


گروت مستحکم بدون منقبض‌شوندگی

 این نوع گروت در واقع یک سیمان هیدرولیک است که وقتی در شرایط آزمایشی معین سخت می‌شود، منقبض نمی‌شود، بنابراین حجم نهایی آن بیشتر یا مساوی حجم نصب اولیه است. این ترکیب، اغلب به عنوان محیط انتقالی در حمل و نقل و باربری استفاده می‌شود. این ماده به طور ویژهای فرموله شده است تا زمان‌های کاربری طولانی مدت را در دماهای بالای محیط و در هنگام مخلوط کردن و نصب (در قوام مورد نظر) فراهم کند. مقاومت فشاری این گروت اغلب بسیار زیاد است و مقادیر مقاومت فشاری معمول برای آن در رنج 8000 psi تا 14000 psi در 28 روز است، با مقاومت‌های 1 روزه‌ای که بیش از 3000 psi از مقادیر قبلی بیشتر است.

دیرگیرهای سطحی

کندکننده‌های سطحی که به آنها «غیرفعال‌کننده‌های سطحی» نیز گفته می‌شود، به بتن تازه اضافه می‌شوند تا گیرش سطح ملات را به تأخیر بیندازند. برخلاف کندگیرهای بتنی، دیرگیرهای سطحی به باقی بتن اجازه می‌دهند تا به طور معمول عمل کند، بی آنکه بر میزان گیرش یا افزایش مقاومت آن تأثیر بگذارند. از آنجایی که کندکننده‌های سطحی بطرز عجیبی توقف فرآیند هیدراتاسیون را تا یک عمق کنترل‌شده انجام می‌دهند، بتن زیرین، همچون معمول سخت شده و درعین‌حال اجازه می‌دهد خمیر سطحی آن به راحتی برداشته شود. این ماده باعث می‌شود هنگامی که آماده هستید تا مصالح را با شلنگ شستشوی پرفشار در معرض ساخت و ساز قرار دهید، عمق آزاد شدن سنگدانه‌ها با حداقل خروجی و یکنواخت‌تر شود. بهترین زمان برای اعمال کندگیرهای سطحی پس از اتمام عملیات عمل‌آوری، تکمیل و زمانیست که آب حاصل از خونریزی بتن بطور کامل در ساختار بتن پخش شده باشد.


منبع:

constrofacilitator.com

   به‌منظور ساخت و تولید آیتم‌های ساختمانی بتنی مناسب و جلوگیری از منقبض شدگی و سخت شدگی سریع  در بتن می‌توانید از محصولاتی همچون روان‌کننده‌ها و فوق‌روان‌کننده‌ها استفاده کنید. شرکت پترونیک‌پلیمرغرب از جملۀ بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی باکیفیت در ایران، محصولاتی همچون ابرروان‌کننده‌ها را نیز ارائه می‌دهد که به پیشرفت در کیفیت نهایی عناصر ساختمانی بتنی تولید شده و جلوگیری از ترک‌خوردگی آنها کمک شایانی می‌کنند. برای خرید این محصولات می‌توانید به لینک های مربوطه مراجعه نمایید:

POWER FLOW-SD, POWER FLOW-WD, Persinol 1000s, Persinol 1200s, Persinol 1000w, Persinol 1200w