بتن خود ترازشونده

  بتن ریزی در نواحی وسیع ممکن است برای اکثر افراد آسان به نظر برسد، اما بتن مرطوب سنگین است و جابجایی آن دشوار است. استخدام یک فرد متخصص برای اجرای کفپوش‌های بتنی به کاهش خطر ناهمواری در کف کمک می‌کند. با این حال، اگر احساس کردید که کفپوش بتنی شما ناهموار است، آرامش خود را حفظ کنید  کفپوش‌های بتنی ناهموار از طریق فرآیندی به نام تسطیح کف بمرور تثبیت و اصلاح می‌شوند.



  بتن خودترازشونده بهترین راه‌حل برای اصلاح کفپوش‌های بتنی است. این بتن برای اصلاح کفپوش‌های بتنی دارای ترک، فرورفتگی و یا ناهموار بسیار عالی است و راه‌حلی عالی برای هموار کردن سطوح بتنی بدون انجام فرآیند تسطیح کف است. در عین حال این نوع بتن، ظاهری جدید به کفپوش‌های بتنی قدیمی می‌دهد.

بتن خودترازشونده چیست؟

  بتن خودترازشونده یک سیمان اصلاح شده با پلیمر است که برای ایجاد سطوح بتنی بسیار صاف تحت فشارهای بالا استفاده می‌شود. این نوع بتن نیازی به حجم زیاد آب ندارد و می‌تواند روی هر سطح غیرقابل انعطافی از جمله چوب، کاشی و سرامیک، تخته سه لا و بتن اجرا شود.

  دو نوع ترکیب بتنی خودترازشونده وجود دارد، بتن‌های پایه اکریلیک و پایه آب. بتن پایه اکریلیک از اختلاط پودر سیمان با پلیمرهای آکریلیک مایع ساخته می‌شود. در بتن خود ترازشوندۀ پایه آب به جای مایع اکریلیک، برای اختلاط از آب استفاده می‌شود. هر دوی این محصولات به صورت کیسۀ محتوی پودر و ترکیبات لاتکس برای مخلوط سازی عرضه می‌شوند. استفاده از نوع بتن خود ترازشوندۀ پایه آب، بسیار ساده تر و برای استفادۀ مبتدیان نیز ایده آل می‌باشد.



  بتن خود ترازشونده بصورت مایع بتن‌ریزی شده و با استفاده از ابزار مخصوص در محل موردنظر پخش می‌شود. پس از خشک شدن، بتن خود ترازشونده معمولاً بین 25/0 تا 5/1 اینچ ضخامت دارد. محصول نهایی صاف و مسطح است و دارای مقاومت فشاری بالاتری نسبت به کف‌پوش‌های بتنی سنتی است. اجرای این نوع بتن به سهولت و سرعت امکانپذیر است و قبل یا بعد از عملیات ساخت قابل استفاده است. همچنین می‌تواند بر روی کاشی، تخته سه لا یا کف بتونی، کف‌های صاف و مسطح ایجاد ‌کند. بنابراین، بتن خود ترازشونده به کاهش موارد آسیب و هزینه‌های تعمیر کمک می‌کند.

کاربردهای بتن خودترازشونده:

  زمانی که قصد ارتقای یک کف‌پوش بتنی قدیمی و آسیب دیده را دارید که نشست کرده یا ترک خورده است.

 زمانی که نیاز به نصب یک سیستم گرمایش تابشی در طبقات را دارید.

زمانی که قصد افزایش مساحت یک بخش از کف ساختمان خود را دارید که باید این کف‌پوش جدید با کف‌پوش قبلی در محل مجاورت تطبیق داشته باشد.

زمانی که در حال تکمیل و نهایی سازی پی و فنداسیون ساختمانی هستید که کف آن بتنی سخت و ناهموار دارد.

از دیگر کاربردهای آن در ساخت طبقات انبارها، کاربردهای صنعتی سبک، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و تأسیسات سازمانی.

رویه‌های ای نوع بتن‌ها را می‌توان توسط رنگ، لکه‌ها یا برش‌های اره (توسط پرداخت مکانیکی) تزئین کرد تا در سطح پوششی تمام شده بتن تزئینی ایجاد شود.



  بتن خود ترازشونده، از طریق اصلاح سیمان با برخی انواع مواد پلیمری تولید می‌شود و نیازی به اضافه کردن حجم زیاد آب برای نصب و اجرا ندارد. اصولا در ساخت و تولید این نوع بتن از محصولات ابرروان کننده استفاده می‌شود. بتن تولید شده قدرت و استحکام بتن معمولی را دارد با این وجود نسبت به بتن‌های معمولی روانی فوق العاده‌ای داشته و خیلی سریع نصب و اجرا می‌شود.

  سبد محصولات شرکت پترونیک پلیمر غرب به‌منظور ساخت و تولید بتن‌های خودتراز شونده:

 به‌منظور ساخت و تولید بتن‌های خودترازشونده، شرکت پترونیک پلیمر غرب از جملۀ بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی باکیفیت در ایران، محصولات متنوعی را ارائه می‌نماید. این شرکت محصولاتی همچون ابرروان‌کننده‌های بتنی  همچون POWERFLOW-SD و POWERFLOW-WD را که در تولید بتن خود تراز‌شونده نقش اصلی را ایفا می‌کنند با بهترین کیفیت و از تامین‌کننده‌های معتبر در جهان در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.




منابع:

https://proest.com

https://www.wagnermeters.com

https://duraamen.com