ساختمان‌سازی پایدار

 

 

صنعت ساختمان‌سازی بنا به ماهیت خود، یکی از پرمصرفترین صنایع در بهره‌گیری از منابع طبیعی بشمار می‌رود. با توجه به نگرانی‌های فزایندۀ موجود در مورد محدودیت منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی، فشار فزاینده‌ای در صنعت ساخت و ساز از سوی دولت‌ها و برخی از بخش‌های خصوصی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی این صنعت وجود دارد. هرچند در اجرای روش‌های ساخت و ساز پایدار چالش‌هایی وجود دارد، اما اتخاذ این روش‌ها می‌تواند مزایای زیست محیطی زیادی را بهمراه داشته باشد.

ساختمان‌سازی پایدار چیست؟

  ساخت و ساز پایدار به معنای استفاده از مواد و مصالح قابل بازیافت و تجدیدپذیر در پروژه‌های ساختمانی و درجهت به حداقل رساندن مصرف انرژی و تولید ضایعات است. هدف بنیادین و اولیه در ساخت و ساز پایدار، کاهش اثرات این صنعت بر محیط زیست است. طراحی و ساخت یک ساختمان پایدار باید بگونه‌ای انجام شود که در طول عمر سازه نیز حداقل اثرات زیست محیطی را داشته باشد. بنابراین در طراحی یک ساختمان پایدار باید عناصر و مصالحی بکار گرفته شوند که بتوانند نفوذ مستمری بر اثرات زیست محیطی سازه داشته باشند. از جملۀ این عناصر می‌توان مصالح ساختمانی بادوام و با طول عمر بالا، دریچه‌های پشت‌بامی کم‌مصرف روی پشت بام‌ها، پنل‌های خورشیدی، وعایق‌بندی مناسب را نام برد. این عناصر ساختمانی، برای جلوگیری از اتلاف گرما و به حداقل رساندن هدررفت انرژی از شبکۀ ساختمانی (که خود عمدتاً از سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شود) بکار می‌روند.




راهکارهای شهرسازی پایدار و بادوام




امروزه شهرسازی در عصر شتابان خود بسر می‌برد و این امر، تقاضاهای بی‌سابقه‌ای را در زمینه‌های مسکن، حمل و نقل، انرژی، زیرساخت‌ها و خدمات ایجاد کرده‌است. با توجه به اینکه 55 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر شهری شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این عدد به 68 درصد برسد، انجام ساخت و سازهای شهری بشکلی هوشمندانه‌تر، اهمیت بسیاری یافته‌است. امروزه تلاش بر آنست که با بهره‌گیری از متخصصین  ماهر در حوزۀ علم مواد و مصالح ساختمانی، راه‌حل‌هایی تکمیلی بمنظور توسعۀ شهرسازی پایدار با تاکید بر انتشار صفر خالص آلاینده‌های جوی، فرآیندهای پایدار، راه‌کارهای بازیافتی و ساخت انعطاف‌پذیر ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، در نظر گرفته شود. از جملۀ این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 


۱-    استفاده از مواد ساختمانی پایدار

·        چوب: مدیریت مناسب جنگل‌ها و منابع چوبی موجود در آنها می‌تواند یک زیستگاه حیات وحش مناسب را همگام با تامین مصالح ساختمانی با ارزش فراهم کند.

·        آجرهای جایگزین: پشم وگِل مواد اولیۀ بسیار مناسب برای تولید آجرهایی هستند که بتوانند به اندازۀ آجرهای معمول و رایج و بدون استفاده از کوره در فرآیند تولیدشان استحکام داشته باشند. چراکه استفادۀ از کوره موجب انتشار گازهای مضر به محیط زیست می‌شود.

·        استفادۀ از بتن پایدار: بتن‌های تولید شده از مواد و پلاستیک‌های قابل بازیافت، جایگزینی ایده‌آل برای بتن‌های معمولی هستند و می توانند تولید دی اکسید کربن را به میزان قابل توجهی به حداقل برسانند.

 

۲-    کاربرد مواد شیمیایی پایدار در صنعت ساختمان

 

امروزه استفاده از مواد شیمیایی در ساخت مصالح ساختمانی باکیفیت بسیار رایج است. از جملۀ این مواد شیمیایی، افزودنی‌های بتن، دوغاب‌ها، ملات‌های خاص و چسب‌های ساختمانی  هستند که درجهت اصلاح یا بهبود خواص و قابلیت استفاده از مصالح ساختمانی در سیستم‌های ساخت وساز، مورد استفاده قرارمی‌گیرند. این مواد می‌توانند موجب ایجاد پایداری بیشتر در مصالح ساختمانی شده، زیست تخریب پذیری آنها را بالا برده و قابلیت بازیافت آنها را افزایش دهند.

 

 


۳-    افزایش قابلیت بازیافت ضایعات

 

لازم است که در انجام فرآیندهای ساختمان‌سازی خدماتی درجهت بهبود چرخش زنجیرۀ ارزش ساخت و ساز با تمرکز بر سه جریان اصلی از ضایعات ارائه شود: 1- شهری و صنعتی 2- تخریب و حفاری و 3- مواد خام جایگزین

 

۴-    بکارگیری سرویس‌های خدماتی مرتبط

بهتر است بمنظور افزایش پایداری فرآیندهای ساختمان‌سازی، خدمات تکمیلی برای ارائۀ راه‌حل‌های پیوسته، از طریق لجستیک و حمل‌ونقل، خرده‌فروشی، خدمات روسازی و کفپوش و طراحی و مهندسی ارائه شوند تا زنجیرۀ ارزش ساخت‌وساز را ارتقا دهند.

 

۵-    ساختمان‌سازی صنعتی شده

بمنظور افزایش پایداری، لازم است که عناصر ساختمانی با قابلیت مونتاژ آسان و ایمن برای نصب در محل تولید و ارائه شوند. از جمله محصولات ساختمانی صنعتی شده می‌توان قطعات پیش ساخته، پنل‌های دوبعدی، ماژول‌های سه‌بعدی و سازه‌های تکمیل‌شده را نام برد.




۶- کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

مشارکت‌ استراتژیک واحدهای تحقیق و توسعه می‌تواند فرصت‌های پیشگامانه‌ای را درجهت کاهش انتشار دی اکسیدکربن ایجاد کند. همکاری با شرکت‌های نوآور و استفاده از فناوری‌های مهمی همچون فناوری خورشیدی برای تولید کلینکر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله این فرصت‌هاست. همچنین لازم است اقداماتی در جهت آزمایش و مقیاس‌بندی فناوری‌های جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن (CCUS) صورت پذیرد. فرآیندهای ساخت و ساز باید به گونه‌ای انجام شوند که بر کاهش نشر CO₂، راه‌حل‌های ساخت و ساز پایدار و دیجیتالی کردن صنعت ساخت و ساز متمرکز شوند.

قرار دادن یک تیم تحقیق و توسعه جهانی در خط مقدم پروژه‌های ساختمانی می‌تواند با تمرکز بر نوآوری و مشارکت درجهت پیشرفت قابل توجه در تولید محصولات پایدار کمترین اثرات زیست محیطی را بویژه در مورد تغییرات آب و هوایی، برجای گذارد.

 

منابع:

www.cemex.com

construction21.org