سازه‌های بتنی  معروف جهان


بتن این قابلیت را دارد که مزیت‌های ساختاری و زیبایی شناسی منحصر به فردی را ارائه دهد. به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی، بتن تقریباً برای هر نوع سازه و ساختمانی قابل استفاده است. بدلیل انعطاف پذیری بالای این مادۀ ساختمانی در شکل‌گیری‌، بتن قادر به دستیابی به انواع سبک‌های معماری است. از نئوکلاسیک گرفته تا مدرن و گوتیک و پست مدرن، بتن سالهاست که الهام بخش سبک‌های مختلف معماری است. در طول تاریخ و در سبک‌های مختلف معماری، تعداد کمی از مصالح ساختمانی توانسته‌اند به اندازۀ بتن، همه کاره و بادوام باشند. بتن علاوه بر دارا بودن انعطاف پذیری بالا و ماندگاری طولانی، قادر به ارائۀ مزایای خلاقانه و منحصر بفردی در طراحی‌های معماری است. برای نشان دادن هرچه بهتر این مزایای منحصربفرد، در این مطلب قصد داریم چند سازۀ بتنی معروف در جهان را معرفی کنیم:

۱-    معبد پانتئون در رم ایتالیا

پانتئون که در قرن دوم پس از میلاد به عنوان یک معبد رومی ساخته شد، دارای بزرگترین گنبد بتنی غیر مسلح جهان است. پانتئون، پس از قرن‌ها از بلایای طبیعی و درگیری‌ها جان سالم به در برده است و امروزه همچنان به عنوان یک شاهکار بزرگ مهندسی باقی مانده است.

 

 

۲-    برج خلیفه در دبی

برج خلیفه در دبی که با نام قبلی برج دبی نیز شناخته می‌شود، نه تنها بلندترین آسمان خراش دبی است، بلکه به عنوان بلندترین سازۀ دست ساز در جهان نیز مطرح است. ارتفاع این برج 2717 فوت (828 متر) است و بیش از 45000 متر مکعب بتن برای فونداسیون و 330000 متر مکعب دیگر در ساخت خود برج استفاده شده است. در نتیجه، رکورد بالاترین پمپاژ عمودی بتن با 606 متر را نیز در اختیار دارد.

 

ساخت این برج در سال 2004 آغاز شد و 5 سال بعد و بمنظور افتتاح آن در 4 ژانویه 2010 به پایان رسید. این برج، توسط شرکت‌های اسکیدمور، اوینگز و مریل از شیکاگو و توسط افرادی همچون آدریان اسمیت و بیل بیکر طراحی و مهندسی شد. از آن زمان به بعد، این برج، بعنوان بلندترین سازۀ بتنی جهان مشهور شد.

 

 

 

۳-    تالار اپرای سیدنی در استرالیا

این سازۀ مدرن اکسپرسیونیستی، به عنوان یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های استرالیا در سراسر جهان شناخته شده‌است. نشانۀ منحصربفرد این سازه، ساختار پوسته‌ای سقف‌های آن است که از پنل‌های بتنی پیش ساخته‌ای تشکیل شده که توسط دنده‌هایی پیش‌ساخته حمایت می‌شوند. تالار اپرای سیدنی بخاطر هندسۀ پیچیده‌ای که در معماری مدرن آن دیده می‌شود، دارای یک طراحی پیشگامانه است. همچنین این سازه، یک نمونۀ بارز از نحوۀ استفاده از بتن پیش ساخته در طرح های تجسمی است.

 

 

۴-    موزۀ لانگ در شانگهای چین

موزۀ لانگ در شانگهای برروی اسکله‌ای با چند دهه قدمت ساخته شده‌است ( قبلاً برای حمل زغال سنگ استفاده می‌شد). در طراحی این بنا، سازه‌های قدیمی و جدید به‌طور یکپارچه باهم ادغام شده‌اند. یک پل تخلیۀ زغال سنگ اصلی بین دو ساختمان باقی مانده‌است که دارای چندین تالار برای نمایشگاه است. ساختار "طاق-چتر" و پرداخت‌های بتنی پیش‌ساخته یک پیوستگی را بین طرح‌های قدیمی صنعتی و طراحی‌های مدرن ایجاد کرده‌است.

 

۵-    ساختمان بانک لندن و آمریکای جنوبی در بوینیسایرس آرژانتین:

ساختمان بانک لندن و آمریکای جنوبی در بوینسایرس، دسته‌بندی‌ها را به چالش کشیده و همچنان شگفتی و شیفتگی تماشاگرانش رابرمی‌انگیزاند. این بنا، ساختمانی با ستون‌های بتنی سنگین و دینامیک و نمای شیشه‌ای براق است که به عنوان تضادی واضح نسبت به ساختمان‌های نئوکلاسیک و معمولی در منطقه عمل می‌کند. با این حال، تراز دقیق تکیه‌گاه‌های بتنی در منظر خیابان، به بانک  این اجازه را می‌دهد تا با محیط اطراف خود تکمیل و ترکیب شود.



 

۶-    خانۀ آبشار در پنسیلوانیای آمریکا:

یکی از شناخته‌شده‌ترین طرح‌های فرانک لوید رایت، « خانۀآبشار» است که از اسلب‌های بتنی مسلح و مجموعه‌ای از تراس‌های کنسولی تشکیل شده که به صخره‌های طبیعت اطراف آبشار متصل شده‌اند. این خانه که بخشی از آن بر روی آبشار ساخته شده است، امروزه به عنوان یک پروژۀ جسورانه و نوآورانۀ مهندسی شناخته می‌شود.


 

۷-    كنيسۀ سان جان دى مونمارتر در پاریس فرانسه:

بعنوان اولین نمونه از ساخت کلیسا با بتن مسلح، این سازه با توجه به مصالح به کار رفته در ساخت خود در 1894، بسیار جلوتر از زمان خود بود. ترکیب سیمهای فلزی، آجر و بتن، امکان بوجود آمدن گزینه‌های ساختمانی سریعتر و مقرون به صرفه تری را فراهم آورد. با این وجود طراحی و ساخت این سازۀ بتنی در آن زمان با انتقادات شدیدی مواجه شد. پس از ساخته شدن، معبد سان جان دی مونمارتر به یک نمونۀ موفق معماری تبدیل شد و سابقه‌ای در طراحی و معماری ایجاد کرد که در طول قرن بیستم نیز ادامه یافت.

منبع

 

https://www.highconcrete.com