فوق روان‌کننده‌های پلی نفتالین سولفوناتی




پلی نفتالین سولفونات چیست؟

پلی نفتالین سولفونات، با نماد اختصاری PNS، از جزئیات مشتقات اسید سولفونیک به دست آمده و بعنوان یک عامل کاهندۀ آب با برد بالا شناخته می‌شود. شکل ظاهری این ترکیب شیمیایی به صورت پودری با رنگ قهوه‌ای است. این ترکیب معمولاً با عناوینی نظیر فوق روان‌کننده، PNS  یا سولفونات نفتالین سدیم شناخته شده و در آب قابل حل است. ترکیبات تشکیل دهندۀ فوق روان کنندۀ بتن بر پایۀ نفتالین سولفونات به عنوان یکی از انواع مواد افزودنی کاهندۀ نرمال آب با قابلیت افزایش میزان اسلامپ به نحویست که افزودن از آن تا حداکثر میزان مجاز مندرج در مشخصات محصول، تاثیر به سزایی در خاصیت زمان گیرش ندارد، لذا بهترین گزینه جهت استفاده از این فوق‌روان‌کننده در شرایطی است که عملکرد دیرگیر یا زودگیر بودن برای بتن ریزی مطرح نباشد.

درصد خلوص بالای این ماده به‌طور ‌ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا باعث کاهش مصرف آب در محصول می‌شود. پلی نفتالین سولفونات انواع گریدها و دامنه pH متنوعی دارد که بین 7 تا 9 قرار می‌گیرند.

کاربردهای پلی نفتالین سولفونات:

پلی نفتالین سولفونات، به عنوان یک فوق روان‌کننده در بتن به کار رفته و عملکرد آن به گونه‌ای است که نسبت آب به سیمان را کاهش داده و مقاومت بتن را افزایش می‌دهد. این پودرPNS  برای تهیۀ ملات خشک نیز استفاده می‌شود. در صنعت بتن و ساختمان، پلی نفتالین سولفونات باعث افزایش دوام و کاهش نفوذپذیری بتن شده و در تولید سازه‌های بتنی، زیرسازه‌های مسطح پوشش شده، سازه‌های نازک و سازه‌هایی با پیچیدگی ساختاری به کار میرود.




در صنعت ساختمان، این ماده به عنوان مادۀ اولیه در بسیاری از مواد افزودنی و برای تهیۀ مخلوط‌های بتنی با سهولت در جریان‌یافتگی و قابلیت پمپ شدن، استفاده می‌شود. همچنین این فوق‌روان‌کننده، باعث افزایش استحکام بتن و افزایش مقاومت آن شده و سیالیت و قابلیت پردازش سیمان را بهبود می‌بخشد.

پلی نفتالین سولفونات همچنین در پاک‌کننده‌های پایۀ آب مانند شامپوفرش، مواد شویندۀ ظرفشویی اتوماتیک و شوینده‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود. علاوه‌براین، در پلیمریزاسیون امولسیون‌ها، تولید محلول‌های عکاسی، فرمولاسیون مواد شیمیایی در کشاورزی، تولید مواد صنعت نساجی، فرمولاسیون آفتکش‌ها و تولید رنگدانه‌ها و مواد رنگی و در برنزه کردن چرم نیز به کار می‌رود.

 

 استفاده از افزودنی‌ها در هنگام بتن ریزی توسط شرکت‌های پیمانکاری و اجرایی به گونه‌ای پرکاربرد شده است که دیگر بتن بدون افزودنی نخواهیم یافت. به عبارت دیگر، امروزه انواع فوق روان کننده‌های بتنی به یکی از محصولات اصلی شرکت­‌های مرتبط با صنعت بتن تبدیل شده‌اند تا در صورت بروز هرگونه مشکل مربوط به گرانروی بتن به جای افزودن آب به مخلوط بتنی، از این ماده بهره ببرند.




در مناطق حساس سازه جهت افزایش ضریب اطمینان کلی کار می‌توان از انواع فوق روان کننده‌های بتنی استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربردهای فوق روان کننده‌‌های بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود آرماتورهای بسیار زیاد
  • محدود بودن فاصلۀ آرماتور تا قالب و عدم امکان افزایش فاصله
  • پمپاژ بتن با قیف و لوله
  • عملیات بتن ریزی زیر آب
  • نمای بهتر بتن‌ ریزی 
  • ارائه بتن­‌ های خود تراز شونده 
  • ساخت بتن ­‌های پر مقاومت و توانمند
  • آب‌بندی با بتن (درزگیری با بتن)
  • ساخت قطعات پیش‌ساختۀ بتنی
  • استفاده برای شمع‌ های عمیق و نیلینگ و انکراژ در پایدارسازی گودها

روش‌های مصرف فوق روان کننده‌های بتن 

از فوق روان کننده‌­ها می‌­توان به سه روش استفاده کرد:

۱-     در محل ساخت بتن :

روشی معمول برای افزودن روان کننده‌ها به بتن است و با توجه به پروژه و نوع بتن مورد نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲-     در محل پروژه :

در این روش، مواد، در محل پروژه و پیش از بتن‌ریزی برای رسیدن به روانی بیشتر به مخلوط بتن اضافه می‌شوند.

۳-     ترکیبی از هر دو روش :

در موارد خاص به علت تغییر روانی بتن در مسیر یا تغییر شرایط بتن، علاوه بر استفاده از فوق روان کننده‌های بتنی در محل ساخت بتن، در محل پروژه نیز از آنها استفاده می شود. این روش به دلیل ترکیب در چند مرحله و امکان تغییر در میزان افزودنی، بیشتر مورد استفاده قرار می­‌گیرد.


میزان مصرف فوق روان کننده های بتن

اصولا آزمون‌­‌های تعیین میزان مصرف مواد فوق روان کننده‌های بتنی، توسط شرکت ارائه‌دهندۀ آنها بررسی شده و بر حسب درصد وزنی بتن اعلام می‌گردد.

استفادۀ بیش از حد از فوق روان‌کننده‌های بتنی، سبب آب انداختگی بتن شده و زمان گیرش اولیه سیمان را (حتی تا 48 ساعت) به تأخیر انداخته و در نتیجه کسب مقاومت فشاری مورد نیاز آن را نیز به تعویق می‌اندازد. این مسئله با تبخیر آب بتن، باعث ایجاد ترک خوردگی در سطح بتن شده همچنین در پی آن مشکلات اجرایی فراوان از جمله تغییر شکل خمیری بتن و کاهش کیفیت بتن نیز به وجود می­‌آید.

منبع: Linkedin

 

"شرکت پترونیک پلیمرغرب" با افتخار به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان پلی نفتالین سولفونات در زمینه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی شناخته می‌شود. می‌توانید از وبسایت رسمی این شرکت به لینک محصولات و بخش فوق روان کننده‌های بتنی مراجعه کرده و یا اطلاعات تماس مستقیم با شرکت را دریافت کنید. این ارتباط به شما این امکان را می‌دهد که بهترین محصولات و خدمات مرتبط با محصولات برپایۀ پلی نفتالین سولفونات را از این تولیدکننده معتبر دریافت کنید.

لینک محصولات فوق‌روان‌کننده برپایۀ پلی نفتالین سولفونات:

 POWERCON 100, PNS-SIR و دیسپرسانت P