کاربردهای منحصر به فرد بتن ( بخش دوم )


۱-   
کاربرد بتن در ساختمان‌های مسکونی

بر خلاف ساختمان‌های اسکلت چوبی، ساختمان‌های بتنی نمی‌سوزند. با این حال، هنگامی که آتش‌سوزی در یک ملک مسکونی مانند خانه‌های شهری، آپارتمان‌های مسکونی، واحدهای چندخانواری یا تک‌خانواری شروع می‌شود، می‌تواند سریعا گسترش یافته و خسارت مالی زیادی را بوجود آورد. بتن در میان سایر مصالح ساختمانی گزینۀ ایمن‌تری است چراکه در برابر آتش و شرایط اقلیمی سخت، مقاومت بسیار خوبی دارد. همچنین بتن فرسوده نمی‌شود و حساسیتی به رطوبت ندارد. در ادامه، به توضیح برخی دیگر از مزایای کاربرد بتن در ساخت و سازهای مسکونی می‌پردازیم:

 

·        بتن موجب انتشار هیچ‌گونه از ترکیبات آلی فرار به هوا نمی‌شود. این ترکیبات آلی، در آیتم‌های خانگی مانند رنگ، درزگیرها، فرش، شوینده‌ها و غیره یافت می‌شوند.

 


 

·        تا زمانیکه این ترکیبات آلی فرار در خانه وجود دارند، بخارات خطرناکی را به درون فضای داخلی خانه آزاد می‌کنند. این ترکیبات ممکن است بویی نداشته باشند و داشتن بو به تنهایی نمی‌تواند نشانه موثقی از وجود ترکیبات آلی فرار باشد. قرار گرفتن در معرض این ترکیبات آلی می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات سلامتی در افراد مانند سوزش چشم‌ها یا بینی، سردرد، سرگیجه و حتی وخیم‌تر شدن علائم آسم شود.

·        اگر بتن را به عنوان مصالح ساختمانی اصلی خود انتخاب کنید به این معناست که دوام و طول‌عمر سازه شما طولانی‌تر خواهد بود. این سازه نسبت به ساختمان‌های چوبی نیاز به تعمیرات بسیار کمتری داشته و باعث حفظ منابع و کاهش هزینه‌ها در طی عمر سازه می‌شود.

 



·        بتن مانند چوب، حشرات و جوندگان را بخود جذب نمی‌کند. استفاده از بتن برای ساخت کفپوش‌ها و دیوارها به این معناست که مسائلی مانند خوردگی توسط موریانه و سایر آفات چوبی وجود نخواهد داشت. بعلاوه، جانوران کوچک نمی‌توانند در پاییز برای ساختن آشیانه‌شان در زمستان بدرون بتن نقب بزنند.

·        بتن به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به نماهای خارجی چوبی نیاز دارد و پس از نصب، یک نمای بیرونی بادوام و کم دردسرخواهید داشت که تنها لازم است گهگاهی شسته شود. این درحالیست که چوب باید هر چند سال یکبار رنگ آمیزی یا لااقل آستردهی شود تا بتواند بعنوان یک نما در بهترین شکل خود ظاهر شود. اگر سطوحی دارید که نیاز به رنگ آمیزی دارند، قبل از آنکه آنها را با دو لایه رنگ رویی رنگ کنید، باید کار آماده سازی سطح را به درستی انجام دهید، که این مرحله خود شامل تراش دادن، سنباده زنی تمیز کردن و همچنین بتونه کاری می‌شود. اگر از صرف زمان و هزینه برای انجام این کارها لذتی نمی‌برید، بهتر است از یک نمای بیرونی کم دردسرتر بلحاظ تعمیر و نگهداری استفاده کنید.

۲-    کاربرد بتن در ساخت ساختمان‌های تجاری

بتن در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و پرداخت‌ها موجود است، بهمین دلیل می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی تجاری استفاده کرد. در ادامه چند روش که متخصصان می‌توانند توسط آنها از بتن استفاده کنند را توضیح می‌دهیم:




·        معماران می‌توانند بتن را به دلیل قابلیت‌های طراحی متعددش، بهره‌وری انرژی و مقرون به صرفه بودنش بعنوان یک گزینه مناسب در ساختمان‌سازی در نظر بگیرند.

·        مهندسان همچنین بتن را به عنوان یکی از مصالح ساختمانی  می‌شناسند که می‌توان آن را برای دستیابی به عملکرد محیطی و انرژی بهینه بکاربرد. طرح‌های ساختمان‌های تجاری که از یکپارچگی ساختار بتن حداکثر استفاده را برده‌اند، بدلیل اینکه جزو پروژه‌های ساختمانی برنده قرار گرفته‌اند بسیار شناخته شده‌اند.

·        برای توسعه‌دهندگان کسب و کار، بتن بسیار ارزشمند است چراکه یکی از مصالح ساختمانی است که نه تنها قیمتی رقابتی دارد بلکه دارای مزایای بلندمدت نیز هست. ازجمله اینکه بهره‌وری انرژی و هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد. از آنجایی که بتن قابل بازیافت است، امکان استفاده مجدد از آن برای تولید افزودنی‌های ساختمانی وجود دارد.

·        سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید املاک تجاری هستند، می‌توانند مطمئن باشند که ساختمان‌های بتنی برای مستاجران و بازدیدکنندگان جذاب هستند. همچنین اجرای بتن در ساخت و ساز برای سرمایه گزاران بسیار مقرون به صرفه است. یک ساختمان بتنی تعمیر و نگهداری کمی دارد و به دلیل ماهیت و طبیعت بتن در حفظ گرما، قابلیت بهینه‌سازی مصرف انرژی را نیز دارد.

۳-    کاربرد بتن در لوله کشی‌ها و ساخت فاضلاب‌ها

بتن بهترین ماده جهت لوله‌کشی‌ها و ساخت مسیل‌های فاضلاب است. از آنجا که بتن مستحکم و بادوام است، برای کاربرد در ساخت و سازهای زیرزمینی بسیار مناسب است.

 

۴-    پل‌ها

بتن‌های توانمند در ساخت پل‌هایی استفاده می‌شوند که به استحکام بالایی نیاز داشته و بسیار بادوام هستند درعین حال نیاز به تعمیرات و نگهداری بسیار کمی دارند. این نوع بتن به قدری قوی است که پل‌های ساخته شده با آن می‌توانند تا یک قرن یا بیشتر دوام بیاورند. هنگامی که لازم است یک پل تعویض شود، امکان تعویض آن در کمتر از یک روز وجود دارد. پل جدید در نزدیکی پل موجود در حالت پیش ساخته قرار می‌گیرد. وقتی این پل پیش‌ساخته برای نصب آماده شد، ترافیک را به طور موقت از سایت دور نگهداشته و متوقف می‌کنند. سپس پل قدیمی برداشته شده و پل جدید به جای آن نصب می‌شود.

 



۵-    سدهای بتنی

یکی از کاربردهایي که توانايي بتن را نشان مي‌دهد، سد است. برای متوقف کردن جریان در تودۀ آب، به یک مادۀ مستحکم و بادوام نیاز است. در برخی از سبک‌های طراحی سازه با بتن (همچون سدهای گرانشی و سدهای تکیه گاهی) از وزن خود بتن به عنوان پایۀ مستحکم استفاده می‌شود، در حالیکه برخی دیگر مانند سدهای قوسی، با قابلیت فشرده شدن بین دو کناره، در برابر وزن حاصل از آب مقاومت می‌کنند. بتن همچنین این قابلیت را دارد که آرماتورها، دروازه‌های فولادی، گاردریل‌های تونلی، متوقف‌کننده‌های لاستیکی آب، کنترلرها و سیم‌کشی‌های الکتریکی، واشرهای جلوگیری‌کننده از خروج آب، شیرها، سیفون‌ها، ژنراتورهای برق و ابزارهای مختلف را در خود جای دهد.

 



  سبد محصولات شرکت پترونیک پلیمر غرب در زمینۀ مواد شیمیایی ساختمانی:

   به‌منظور ساخت و تولید مصالح ساختمانی بتنی مناسب برای کاربری‌های مختلف، شرکت پترونیک‌پلیمرغرب از جملۀ بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی باکیفیت در ایران، محصولات متنوعی را ارائه می‌نماید. این شرکت محصولاتی همچون افزودنی‌های بتن شامل روان‌کننده‌‌ها، فوق روان‌کننده‌ها و ابرروان‌کننده‌های بتنی را که موجب افزایش دوام بتن نهایی می‌شوند با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

 


منبع:

 

https://marstellaroilconcrete.com/