کاربردهای منحصر به فرد بتن ( بخش اول )


بتن ماده‌ای است که برای اکثریت عموم بسیار آشناست. این ماده، اساسی‌ترین جزء ساختمانی برای خانه‌های ما و انواع دیگر سازه‌های ساختمانی است. با این حال اگر کاربردهای خاص و مختلف بتن را ندانیم، ممکن است دامنۀ کاربرد این ماده را بطور کامل متوجه نشویم.

حقایقی درمورد بتن

بتن یکی از مصالح مهم ساختمانی است. برای دانستن ارزش و سهم بتن در صنعت ساخت و ساز و زندگی روزمره، لازم است که حقایق زیر را در مورد آن نظر بگیریم:

·        صنعت بتن سالانه بیش از صدها میلیون تن تولید دارد.

 

·        این محصول بیش از هر محصول ساخت بشری در جهان استفاده می‌شود و در کنار آب دومین محصول پرمصرف جهان است.

 

·        ارزش صنعت بتن بیش از هزاران میلیارد دلار در سال است و هم اکنون بیش از دو میلیون نفر در ایالات متحده در این صنعت شاغل هستند.

 

·        بتن هزاران سال است که بعنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدیمی‌ترین مخلوط بتنی ساخته دست بشر به حدود 500 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

 

·        دانسیتۀ بتن در حدود 3800-4000 پوند بر یارد مکعب است. این ماده با افزایش سن و گذشت زمان مستحکم‌تر می شود.



 

 

مزایای استفاده از بتن در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی

 

بتن نسبت به چوب به عنوان مصالح ساختمانی دارای مزایای متعددی است. چوب ممکن است در طول زمان و با قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف تخریب شود اما بتن یکی از مصالح ساختمانی بادوام و مقرون به صرفه‌ای است که می‌تواند یک گزینۀ پایدار برای پروژه‌های مسکونی و تجاری بحساب آید. طراحان، مهندسان و پیمانکاران ساختمان با این نوع از مصالح ساختمانی بسیار آشنا هستند. این واقعیت باعث شده است که تکنیک‌های ساخت و ساز در طول زمان تغییر کرده و تکامل پیدا کنند تا از مزایای فراوان بتن استفاده شود. در ادامه به توضیح برخی از این مزایا می‌پردازیم.

 

مقاومت بتن با گذشت زمان افزایش می‌یابد

 

یک پروژه ساختمانی که در آن از بتن بعنوان مصالح اصلی ساختمانی استفاده شده باشد، با کاهش نیاز به بازسازی، در آزمون مقاومت با گذر زمان برنده خواهد شد. بتن در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت خوبی داشته و نگهداری آن آسان است. از دیدگاه یک خریدار نیز، ساختمانی که با بتن ساخته شده است، یک ارزش افزوده را برای سرمایه‌گذاری آنها بوجود خواهد آورد.

 

 

 

کاربرد بتن مقرون بصرفه است

 

  هشتاد و پنج درصد از اثر انرژی کاربردی یک ساختمان تجاری، از استفاده از آن در طی طول عمرش (تقریباً 75 سال) نشات می‌گیرد. 15 درصد دیگر نیز از تولید مواد، تخریب و حمل و نقل‌های مربوطه ناشی می‌شود. در مورد ساخت و سازهای مسکونی، انرژی عملیاتی می‌تواند تا 95 درصد انرژی مصرفی در یک خانۀ تک خانوار افزایش یابد. یک ساختمان بتنی پایدار می‌تواند تا 20 درصد یا بیشتر در هزینههای ساخت صرفه جویی کند. نتایج مطالعه‌ای که توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد نشان داد که ساختمان‌های بتنی نزدیک به 60 درصد نسبت به طرح‌های ساختمانی قدیمی‌تر که «سیستم‌های انرژی فعال» را با اثر جرم حرارتی بتن ادغام نمی‌کنند، صرفه‌جویی می‌کنند.

 


 

استفاده از بتن برای ساکنین امنیت را بهمراه دارد

 

بتن از جمله مصالح ساختمانی خنثی، بی اثر است و نسوز است. این ماده همچنین باعث کپک زدن یا افزایش فرسایش نمی شود. بنابراین اگر هدف شما اجتناب از مصالح ساختمانی است که می‌توانند موجب ایجاد آلرژی در ساکنین شوند، بتن بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. علاوه بر این، بتن به جلوگیری از ورود آلرژن‌های موجود در هوا مانند گرده‌ها و گرد و غبار به خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری کمک می‌کند.

بتن باعث انتشار هیچ ترکیب گازی آلی به محیط اطراف نمی‌شود. انتشار گازی  به انتشار مواد شیمیایی حاصل از محصولات ساخت بشر در صنعت ساخت و ساز، اشاره دارد و این مزیت بتن به همراه کاهش آلرژن‌های هوایی توسط آن، می‌تواند تأثیر مفیدی بر کیفیت هوای داخل ساختمان داشته باشد.

پیوستگی ساختاری و عالی بتن همچنین موجب محافظت از آن در برابر شرایط شدید اقلیمی و زلزله می‌شود. بتن سطح بالایی از امنیت را برای ساکنین در برابر اثرات تغییرات شدید دمایی نیز فراهم می‌کند، به این معنا که هوای داخلی خانه یا ساختمان در تمامی طول سال مطبوع خواهد بود.

فضای ساختمان با استفاده از بتن و بروز کردن دیوارها و کف، فضایی آرام و دلپذیر خواهد شد. در سازه‌های تجاری، بتن حس حریم خصوصی را ایجاد می‌کند و حالت حرفه‌ای سازه را ارتقا می‌دهد که البته این امر یک ویژگی مثبت برای محیط ‌های تجاری در نظر گرفته می‌شود. برای ساخت و سازهای مسکونی، دیوارها و کفپوش‌های بتنی کمک می‌کنند تا خانه به مکانی آرام برای استراحت، آرامش و تجدید قوا تبدیل شود.

 


 

بتن یک ماده ساختمانی پایدار است

 

مصرف کنندگان بیشتر به محصولات ساختمانی پایدار و دوستدار محیط زیست علاقه‌مند هستند. بنابراین سازندگان به دنبال محصولاتی می‌روند که کمترین ردپای زیست‌محیطی را از خود به جای گذاشته و در عین حال درجات بالایی از دوام و طول عمر را ارائه دهند. بتن می‌تواند از مواد در دسترس محلی تولید شده و ردپای زیست‌محیطی بسیارکمی از خود بر جای گذارد. مواد مورد استفاده در تولید بتن نیز شامل محصولات جانبی صنعتی و مواد زائدی هستند که اگر به بتن تبدیل نشوند سرنوشتشان به محل‌های دفن زباله ختم می‌شود. بتن استفاده شده نیز قابل بازیافت است و می‌توان از آن به عنوان سنگدانه در بستر جاده‌ها یا به عنوان ریزدانه در هنگام تولید بچ‌های جدید بتن استفاده کرد.

بتن یک ماده ساختمانی ضدآتش است

 

بتن به دلیل دارا بودن ویژگی مقاومت در برابر آتش، به عنوان یک ماده ساختمانی بسیار مورد توجه بوده است. بنابراین انتخاب بتن برای یک پروژۀ ساختمانی به معنای افزایش ایمنی و حفاظت از ساکنان خانه یا ساختمان است. ساکنین به دلایل واضح از انتخاب این نوع از مصالح ساختمانی سود می‌برند. مالک ساختمان نیز از استفاده از بتن سود می‌برد، چراکه در صورت وجود خطر کمتر آتش سوزی در یک ساختمان بتنی، هزینه‌های مربوط به بیمه نیز کمتر می‌شود.

 


 

حقایقی در مورد مقاومت بتن در برابر آتش‌سوزی:

·        بتن نمی سوزد و با جلوگیری از گسترش آتش به طبقات دیگر، به مهار آتش کمک می‌کند.

·        در هنگام آتش سوزی، بتن با ایجاد یک مسیر امن برای ساکنین ساختمان بهمراه ایجاد ایمنی برای آتش‌نشانان، به عنوان یک سپر عمل می‌کند.

·        بتن می‌تواند در برابر شعله‌ و گرما مقاومت کند، که این قابلیت آن را به گزینه‌ای عالی برای دیوارها، سقف اتاق‌های انبار، تأسیسات نگهداری محصولات یا اقلام با محتوای فیبر بالا تبدیل می‌کند.

·        بتن هیچ دود یا گازی تولید نمی‌کند که احتمال برود برای سرنشینان و همچنین پرسنل آتش نشانی سمی باشند. همچنین هیچگونه ذرات مذابی که مسئول گسترش آتش‌سوزی باشند، از آن نشت نمی‌کند.

·        استحکام بتن مقابله با آتش سوزی را آسان‌تر کرده و خطر ریزش طبقات یا ساختمان را کاهش می‌دهد.

·        پس از وقوع آتش‌سوزی، بازسازی بتن آسان است چراکه بتن توسط آبی که بوسیله آتش نشانان برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 

 

منبع:

https://marstellaroilconcrete.com