انواع مختلف مواد شیمیایی ساختمانی (بخش دوم)




ملات اصلاح شدۀ پلیمری

ملات اصلاح شده با پلیمر در واقع با جایگزینی بخشی از چسب‌های سنتی توسط پلیمرها تولید می‌شود. پلیمرها به ملات اضافه می‌شوند تا ویژگی‌هایی همچون چسبندگی، چقرمگی، استحکام خمشی یا کششی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی را افزایش دهند. پلیمرها در جهت بهبود کارایی و چسبندگی ملات سفت نشده عمل می‌کنند و باعث می‌شوند ملات به آب اضافۀ کمتری نسبت به ملات‌های سنتی رایج نیاز داشته‌باشد. که این امر خود منجر به ایجاد منافذ کمتر و تولید سیمان قوی‌تر  و متعاقباً باعث کاهش نفوذ آب و نفوذپذیری نمک‌ها می‌شود. ملات اصلاح شده با پلیمر بهمراه تمامی ترکیبات موجود در مخلوطش اغلب بصورت تجاری موجود است.

چسب کاشی

چسب‌های کاشی ستون فقرات کفپوش‌ها در ساختمان‌ها هستند. یک چسب کاشی باکیفیت، تمام کاشی‌های شما را همانند یک بوم هنری زیبا از تکه‌های کاشی بهم متصل می‌کند. محصولات تثبیتکنندۀ کاشی برای کفپوش‌ها، وان حمام، دستشویی، رویه‌های کابینت آشپزخانه و هر قسمت دیگری که درآن دو سطح نیاز به چسبیدن به هم دارند کاربرد دارد.

 

 

 

مواد دافع رطوبت

این مواد شیمیایی دارای خاصیت دفع رطوبت هستند که برای محافظت از سنگ (در هنگام سنگ تراشی) و همچنین بتن در برابر اثرات نامطلوب رطوبت یا آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله نمونه‌های انواع مواد دافع رطوبت عبارتند از پوشش‌های محافظ اکریلیکی، آب بند‌های سیلانی و سیلوکسانی بر پایۀ آب برای کاشی، سنگ و غیره.

 



مواد شیمیایی ضدآب

این مواد شیمیایی زمانیکه لازم است قابلیت عایق رطوبتی سازه تقویت شود، می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. و به طور ویژه برای سازه‌هایی که دائماً در معرض مایعات قرار دارند، لازم و ضروری هستند. انواع مختلفی از مواد شیمیایی ضدآب وجود دارند: از جمله ضد آب‌های کریستالی، ترکیبات ضد آب الاستومری اکریلیکی مایع، ترکیبات عایق رطوبتی پلیمری اصلاح شده، ترکیبات عایق رطوبتی سیمانی و غیره. عملکرد بسیاری از این ترکیبات بصورت تشکیل یک غشا برروی سطوح است تا از نفوذ آب به سطح مورد نظر جلوگیری کنند.

 



چسباننده‌ها

این مواد شیمیایی ساختمانی به راحتی در انواع پروژه‌ها اعم از پروژه‌های ساختمانی تجاری، مسکونی، صنعتی و غیره استفاده می‌شوند. انتظار می‌رود چسباننده‌های ساختمانی علاوه بر خاصیت اتصال‌دهندگی قوی، ضدآب بوده و در برابر شرایط آب و هوایی سخت، مقاوم باشند. همچنین انتظار می‌رود که آنها به اندازۀ کافی کشسان باشند تا بتوانند انبساط و انقباضات مکرر را که احتمالاً در اثر نوسانات دمایی در آنها ایجاد می‌شود، در درون ساختار خود تحمل کنند. چسباننده‌ها امروزه، در بسیاری از زمینه‌های ساختمان‌سازی اعم از پوشش‌های کف، تثبیت پنل، تثبیت کاشی و غیره بکار می‌روند. انواع مختلفی از چسباننده‌های ساختمانی موجود هستند که از جمله موثرترین آنها رزین‌های پودری چسباننده برپایۀ پلی‌وینیل استات هستند.

 



گروت اپوکسی

دوغاب‌های اپوکسی نسبت به دوغاب‌های معمولی به‌ویژه در شرایط سخت محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض دماهای شدید، روغن، گریس، اسیدها، مواد شیمیایی و غیره برتری دارند. علاوه براین، این گروت‌ها در مقایسه با گروت‌های معمولی، در برابر سایش، ضربه و لکه بسیار بادوام‌تر و مقاوم‌تر هستند و بنابراین، گران‌تر نیزهستند. گروت‌های اپوکسی بدلیل داشتن ویژگی‌ خنثی سازیِ ارتعاش درهنگام تزریق مصالح ساختمانی یا اجرای فونداسیون توسط دستگاه‌های صنعتی مخصوص، کاملا مناسب هستند. 


پوشش‌های اپوکسی

این پوشش‌ها می‌توانند به صورت محلول‌های بر پایۀ آب یا روغن یا به صورت محلول‌های عاری از حلال مورد استفاده قرار گیرند. همچنین آنها می‌توانند بصورت تک یا دو جزئی بکارگرفته شوند. پوشش‌های اپوکسی دو جزئی قابل کاربرد در محل، به نسبت‌هایی که توسط سازندگان آنها تجویز شده مخلوط شده و به دلیل ویژگی‌های عالی مقاوم بودن در برابر اثرات شیمیایی، حرارتی، استحکام، دوام و ویژگی‌های ضدآب بودن و غیره، برای کاربرد در سازه‌های کارخانه‌ای، صنعتی یا تجاری  کاملاً مناسب هستند. این پوشش‌ها عاری از حلال بوده و از آنها در کفپوش‌ها و برای مصارف تزئینی نیز استفاده می‌شود.

 

 

 

 

چسباننده‌های موردنیاز برای گچ‌کاری

تقریباً تمامی عوامل اتصال دهندۀ سطحی ساختمانی، پایه‌ای از امولسیون‌های پلی وینیل استات دارند. استفاده از این چسب‌های برپایۀ آب بسیار ایمن است چراکه آنها غیرسمی، غیرخطرناک و غیرقابل اشتعال هستند. آنها حتی سخت‌ترین الزامات VOC (سازمان مقررات کنترل ترکیبات آلی فرار) نیز را برآورده می‌کنند. مانند هر پوشش دیگری، آماده سازی سطح قبل از اجرای پوشش، برای اجرای موفقیت‌آمیز آن ضروری است. سطح مورد نظر باید به لحاظ ساختاری کاملا سالم و تمیز باشد. این به معنای عاری بودن سطح از گرد و غبار، کثیفی، روغن و شوره‌زنی است. تقریباً تمامی تولیدکنندگان این نوع از محصولات، در دستورالعمل خود، در مورد سازگاری محصولشان با پوششهای مختلف، بیانیه‌ای را ارائه می‌دهند. اگر بتوان سطح را رنگ آمیزی کرد، بدان معناست که می‌توان آن را با یک مادۀ چسبنده روی سطح پوشاند.




مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت بتن توانمند

امروزه از مواد شیمیایی فوق‌روان‌کننده برای دستیابی به ویژگی‌های مناسب مقاومت مکانیکی بتن و بتن با کارایی بالا استفاده می‌شود. مخلوط‌های بتن توانمند، اساساً از مواد مشابه با مخلوط‌های بتن معمولی تشکیل شده‌اند، اما نسبت مواد درآنها به گونه‌ای طراحی یا مهندسی شده‌است که استحکام و دوام مورد نیاز برای الزامات ساختاری و محیطی پروژه را فراهم کند. بتن با مقاومت بالا بمعنای داشتن مقاومت فشاری مشخص تا 8000 psi (55 مگاپاسکال) یا بیشتر برای بتن سخت شده تعریف می‌شود. با اینحال مراقبت‌های ویژهای برای تولید و آزمایش این نوع از بتن و همچنین شرایط خاصی برای طراحی سازه ممکن است مورد نیاز باشد.

منبع:

constrofacilitator.com

   به‌منظور ساخت و تولید قطعات بتنی مستحکم و توانمند می‌توانید از محصولاتی همچون ابرروان‌کننده‌ها استفاده کنید. شرکت پترونیک‌پلیمرغرب از جملۀ بهترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مواد شیمیایی باکیفیت در ایران، محصولاتی همچون رزین‌های پودری چسباننده برپایۀ پلی ‌وینیل‌استات را نیز ارائه می‌دهد که به پیشرفت در کیفیت نهایی چسب کاشی و سایر آیتم‌های ساختمانی کمک شایانی می‌کنند. برای خرید این محصولات می‌توانید به لینک های مربوطه مراجعه نمایید:

POWER FLOW-SD, POWER FLOW-WD, Persinol 1000s, Persinol 1200s, Persinol 1000w, Persinol 1200w

DA-1120 , DA-1420