راه پلههای برتر دنیا از مشهورترین معماران (بخش دوم)

 

 

۶-    مرکز خرید دانگدامون دیزاین از زاها حدید و سامو

DDP  یا مرکز خرید دانگدامون دیزاین، نخستین پروژۀ عمومی در کره است که از BIM سهبعدی در فرآیند ساخت خود بهره برده است. کل پروژه برای تعریف تعاملات اجتماعی و روابط مکانی مرتبط بهم طراحی شده است. پلهها امروزه، به دلیل شکل منحصر به فرد و زیبایی مینیمالی که دارند به مکانی مناسب برای توریستها و گردشگران تبدیل شدهاند.

  

 

 

 

 

 

۷-    قطب نوآورانۀ فضایی آسیا از WOHA

یک مرکز فضایی آسیایی با مساحت ۴۰۰۰۰ فوت مربع، جدیدترین سازهایست که به چشماندازهای سنگاپور اضافه شده است. در طراحی معاصر ساختمان، پلهها، پلها و دیوارهای برداشته شده، کل مجموعه را به هم متصل میکنند. پلکان سیاه و سفید متضاد یکی از جلوههای معروف عکاسی در این ساختمان هستند.

 

 


۸-    مرکز پامپیدو از رنزو پیانو

مرکز معروف پامپیدو ساختۀ ریچارد راجرز و رنزو پیانو که به دلیل جاذبههای پشت و روی خود معروف است، توجه جهان را در قلب پاریس به خود جلب کرده است. راهپلۀ شش طبقۀ بیرونی، فضای شفافی را در داخل موزه بدون هیچ حرکت عمودی داخلی ایجاد کرده است. این راهپله با یک پلهبرقی مورب غولپیکر روی نما اجرا شده، بنابراین یک طرح پویا و همیشه در حال تغییر دارد.


 


 


۹-  کاساجی از فرانچسکو لیبریتزی

این پلکان را فرانچسکو لیبریتزی طراحی کردهاست که خود شامل سکوها و جعبههای چوبی روی یک چارچوب فلزی میشود. پلکان کاساجی همچنین دو طبقۀ کلبۀ یک ماهیگیر سیسیلی را به هم متصل میکند. این راهپلۀ جعبهمانند، با عناصر معاصر خود، سبکی مینیمال داشته و یکی از راهپلههای مدرن با طراحی منحصر به فرد بشمار میرود.

 



۱۰-  تالار عروسی ریبون از هیروشی ناکامورا

  این تالار عروسی ژاپنی، دو راهپلۀ مارپیچ در نمای بیرونی دارد که ساختاری به ارتفاع ۱۵.۴ متر را پوشش میدهند و در نقطۀ دیدبانی پشتبام بهم میرسند. این راهپلهها با روکشی از تختههای عمودی از چوب سفید رنگشده با دستگیرههایی از جنس آلیاژ روی، جلوۀ آرام و پیوستهای با مناظر دریای داخلی ستو دارند.



منبع:

architizer.com